Datum objave 09.11.2020. 16:40
Igor LazarevićPostoji rečenica „Planiranje je sve. Plan je ništa“.
Smisleno planiranje je veoma važna faza u pokretanju novog posla. Upravo o tome govori i gornja rečenica – važan je proces planiranja, a ne plan kao takav.
Šta podrazumeva planiranje?
Najkraće rečeno, planiranje je opredeljivanje budućeg delovanja. To je aktivnost tokom koje određujemo šta i kako ćemo raditi da bismo ostvarili postavljene ciljeve. Ako bi tačka A bilo sadašnje stanje, a tačka B željeno stanje, onda nam planiranje služi da nam kaže kako da stignemo od tačke A do tačke B.
Zato je kod procesa planiranja najvažnije da prvo definišemo ciljeve. Ciljevi nam govore gde želimo da budemo. Ciljevi mogu biti razni – kratkoročni, dugoročni, merljivi, nemerljivi, osnovni, izvedeni – ali ono što je najvažnije je da ciljevi budu usaglašeni sa vizijom koju imamo.
Tek nakon što definišemo ciljeve, prelazimo na izradu strategija i planova, koji postoje da bi nam pomogli da ostvarimo postavljene ciljeve. To su svojevrsne smernice koje nam govore šta, kada i kako treba da radimo kako bismo postigli ono što smo zacrtali. Bez njih, kretali bismo se neartikulisano.
Kako je budućnost neizvesna, važno je razmišljati o tome šta se sve u budućem periodu može dešavati, kako bismo spremni dočekali događaje koji nam dolaze. Taj proces se zove predviđanje ili anticipiranje, i sastavni je deo procesa planiranja. Posebno je važan prilikom izrade strategija i planova.
Kako to izgleda na konkretnom primeru?
Recimo da je u pitanju proizvodnja domaćih sokova.
Dakle, ono što bismo mi nudili tržištu bi bili domaći sokovi. U pitanju bi bili premium sokovi organskog porekla, pravljeni po posebnoj recepturi od voća i povrća koji su proizvedeni isključivo u Srbiji, sa 100% sadržajem voća, bez šećera i hemijskih dodataka. U ponudi bismo imali šest osnovnih ukusa (jabuka, breskva, jagoda, višnja, cvekla i šargarepa) i četiri izvedena ukusa (jabuka & breskva, jabuka & jagoda, višnja & cvekla i cvekla & šargarepa).
Naša ambicija (vizija) bi mogla da bude da do 2025. godine postanemo vodeći proizvođač organskih sokova na teritoriji Srbije, a do 2030. godine na teritoriji bivše Jugoslavije, osim Slovenije.
Na osnovu toga, za 2021. godinu bismo mogli da postavimo sledeće ciljeve:
Kako bismo ostvarili ove ciljeve, kao i gore pomenutu viziju, formulisali bismo:
U sledećem tekstu: korak 5 – formiranje tima.
Autor teksta je Igor Lazarević, poslovni savetnik sa više od 20 godina iskustva u razvoju poslovanja
2
0
Da biste ostavili komentar potrebno je da budete
registrovani korisnik.Datum objave 01.05.2023.
Datum objave 25.04.2023.
Datum objave 03.11.2022.
Datum objave 01.05.2023.
Datum objave 25.04.2023.
Datum objave 03.11.2022.