Datum objave 12.02.2021. 13:20
Igor LazarevićU redu. Završili smo sve pripremne radnje. Sproveli analize. Uradili planove. Obezbedili finansije. Formirali tim. Obezbedili logistiku. Sve je spremno. Što bi se reklo – krećemo.
Krećemo sa razvojem proizvoda ili usluge. Moramo napraviti to što planiramo da prodajemo. To mogu biti neke jednostavnije stvari kao što su džemovi, sendviči, frizerske usluge ili usluge iznajmljivanja prostora, a mogu biti i neke kompleksnije stvari kao to su softveri, sigurnosni sistemi, automobili ili profesionalne usluge.
Razvoj proizvoda i usluga se ne odnosi samo na klasičnu proizvodnju, već i na njihovo osmišljavanje i testiranje. To je jedan kompleksan proces koji često može oduzimati dosta vremena, energije i materijalnih sredstava. A često se odvija i paralelno sa fazama pripreme, pa čak i pre izrade prvih planova.
Kod razvoja proizvoda ili usluge nije samo važno da napravimo nešto što će ljudima rešavati neki problem, već je potrebno da odemo i korak dalje i da ljudima obezbedimo dodatne atribute zbog kojih će oni biti zadovoljni. To se zove potrošačko iskustvo (Customer Experience – CX), a kod softvera i tehničkih proizvoda se posmatra i jedan poseban njegov aspekt koji se zove korisničko iskustvo (User Experience – UX).
To se postiže tako što osnovnu korist koju nudimo kupcima proširujemo tako što dodajemo dodatne atribute koji naš proizvod ili uslugu čine prepoznatljivim i kvalitetnim. Tako imamo pet nivoa:
Uzmimo primer najpoznatije svetsko piće – Koka Kolu.
Osnovna korist koju Koka Kola pruža je utolivanje žeđi. Generički proizvod je tamno, gazirano i sladunjavo piće sa mirisom vanile. Očekivani proizvod je rashlađeno piće koje je spakovano u odgovarajuću ambalažu. Prošireni proizvod je specifični dizajn ambalaže, ponuda različitih ukusa, u različitim pakovanjima, kao i ponuda dijetalne Koka Kole. Potencijalni proizvod je specifična komunikacija sa kupcima i organizovanje nagradnih igara.
Kod složenijih tehničkih proizvoda imamo proces istraživanja i razvoja (Research and Development – R&D). To je proces koji ispitujemo, učimo i saznajemo na koji način bismo mogli da razvijemo proizvod, a kada dođemo do najboljeg mogućeg rešenja, onda ga razvijamo. Tako istraživanje predstavlja proces tokom kojeg ispitujemo i učimo kako nešto radi (saznajemo na koji način se može primeniti tehnologija), a nakon što ustanovimo najbolji način, onda ulazimo u proces razvoja, tokom kojeg pravimo konkretan proizvod ili uslugu.
Kod razvoja proizvoda, naročito kod razvoja složenijih tehničkih proizvoda kao što su automobili ili softveri, često se spominju pojmovi minimalno održivog proizvoda (Minimum Viable Product – MVP), prototipa (Prototype) i dokaza koncepta (Proof of Concept – PoC). Pa hajde da vidimo o čemu se radi.
MVP je rana verzija proizvoda koja sadrži samo onoliko karakteristika koliko je potrebno da proizvod „radi“ i da na osnovu toga možemo dobiti povratne informacije od prvih (ranih) korisnika. Smisao postojanja MVP-a je da eliminišemo nepotreban rad i da ne unosimo nepotrebne karakteristike u proizvod, ako kupci to ne žele.
Prototip je rani uzorak, model ili gotovi proizvod koji se koristi za testiranje koncepta ili procesa. Prototip služi da vidimo da li proizvod radi i da li zadovoljava potrebe korisnika, ali se koristi i za predstavljanje proizvoda i njegovih poboljšanja (npr. predstavljanje novog dizajna). Postoje razne verzije prototipa, kao što su vizuelni prototip, papirni prototip, funkcionalni prototip ili prototip u vidu gotovog proizvoda.
Dokaz koncepta je primena određene ideje ili metode sa ciljem da se dokaže njena praktična izvodljivost. To je i demonstracija funkcionalnosti proizvoda koja nam govori da „proizvod radi“. Takođe, to je i informacija sa tržišta koja nam govori da proizvod ili usluga uspešno rešavaju odgovarajuće potrebe i želje potrošača.
Zašto su R&D, MVP, prototip i dokaz koncepta važni?
Oni su važni zato što nam pomažu da razvijemo proizvode i usluge što boljeg kvaliteta, koji funkcionišu i koji zaista zadovoljavaju potrebe i rešavaju probleme korisnika i zato što nam pomažu da oblikujemo naš proizvod na najbolji mogući način.
Inače, svi proizvodi i usluge koje razvijate prolaze kroz odgovarajuće faze životnog ciklusa proizvoda (Product Life-Cycle – PLC). Te faze obuhvataju fazu uvođenja (Introduction), fazu rasta (Growth), fazu zrelosti (Maturity) i fazu opadanja (Decline), sa mogućnošću faze novog ciklusa (Recycle ili Extension).
Razvoj proizvoda i usluga je često dug i skup proces. Najbolji primeri su složeni informacioni sistemi, medicinski proizvodi (npr. medicinska sredstva), multifunkcionalne mašine, konceptualni automobili i savremeni materijali.
U tom smislu, evo nekoliko saveta koji vam mogu pomoći:
6
0
Da biste ostavili komentar potrebno je da budete
registrovani korisnik.Datum objave 01.05.2023.
Datum objave 25.04.2023.
Datum objave 03.11.2022.
Datum objave 01.05.2023.
Datum objave 25.04.2023.
Datum objave 03.11.2022.